Photo: slow creations

Photo: slow creations
Threads of life

onsdag 1 september 2010

Alberto Giacometti - en husgud

Teckning av Alberto Giacometti
Kanske inte verkar så textilt, men skulptören, målaren Alberto Giacometti (1901-1966) är en av mina favoriter. Dessutom råkar jag ha varit i den lilla schweiziska ort där han avled, Chur, när jag var barn. Jag tror att jag gör som många andra, tar inte in och "inspireras" av enbart det textila fältet utan av vad som helst. Det visuella är vad som griper mig, det som kommer in genom ögonen så att säga. Fast egentligen är för mig hela kroppen och själen liksom involverad i upplevelsen, känslan bakom (konst)verket influerar ju hela ens väsen.

Albatross. Diego och Alberto Giacometti
Jag såg Giacomettis skulpturer på Louisiana i Danmark när jag var barn och det gjorde starkt intryck på mig. Om du inte har sett dem, åk dit! Gärna en dimgrå dag då regnet hänger i luften.
Henri Cartier-Bresson: Giacometti med sina skulpturer


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar